Wednesday, January 6, 2010

masakan orang bujang episod 2


Salam Sejahtera semua...

Hari ini ingin saya berkongsi pengalaman saya memasak masakan ala bujang je... :)

Menu masakan saya ialah Kari Kepala Ikan, Ikan Masin dan Telur Bawang...

Kari Kepala Ikan
Bahan2nya : Kepala Ikan Jenahak, 2 paket kecil serbuk kari, satu paket halba campur, 2 biji tomato dan cili merah/hijau, bawang merah dan bawang putih, air asam, air, garam dan gula.

Cara masakan: Panaskan kuali dgn sedikit minyak kemudian tumis bawang tersebut...
Masukkan halba campur dan serbuk kari dan masukkan air...
Biarkan ianya panas dan masukkan kepala ikan... Kemudian masukkan air
asam... Masukkan garam dan gula secukup rasa dan juga buah tomato dan cili.
Masak sehingga naik aroma dan ianya siap dihidang... :)

p/s: Saya lupa masukkan bendi dan tak letak santan. (jaga kesihatan sket) :)

Ikan Masin (tribute to belon)
Bahan2nya : 2 Ketul ikan masin, bawang dan cili.

Cara masakan: Panaskan kuali dgn sedikit minyak, masukkan ikan bawang dan cili dan goreng
sehingga masak. mudah je kan... :)

Telur Bawang
Bahan2nya : 3 biji telur, sedikit bawang dan cili

Cara masakan: Panaskan kuali dgn sedikit minyak. Pecahkan telur ke dalam mangkuk dan
Campurkan dgn bawang dan cili... kacau telur sehingga sebati...
Masukkan telur yg dikacau ke dalam kuali dan goreng sehingga masak. :)

p/s: telur tu saya tak letak garam sebab kurangkan pengambilan garam.

Selamat Memasak semua... Selalunya masak sendiri ni lagi puas hati... :)



No comments:

Post a Comment